Cum este definită ˝Democrația socială˝?
Democrația, după cum este interpretată în mod obișnuit, înseamnă o formă de guvernare a poporului sau în numele poporului. O trăsătură principală a unei astfel de guvernări este aceea de a fi sensibilă la opiniile majorității. Din acest motiv, democrația nu poate funcționa în absența instituțiilor care asigură conferirea de drepturi cetățenilor adulți, organizarea de alegeri periodice, bazate pe competiție, libere și corecte, supremația majorității și răspunderea guvernamentală.
Manual de Democrație Socială, Cäcilie Schildberg şi alţii
2. Pe ce se bazează democrația socială?
Democrația socială este întemeiată pe ideea că toți oamenii conviețuiesc după principiul libertății, egalității și al solidarității, doar astfel putând fi clădită o societate echitabilă.
Valorile fundamentale – libertatea, egalitatea și solidaritatea – alcătuiesc o veritabilă busolă pentru formularea și concretizarea drepturilor fundamentale.
O societate în care valorile fundamentale sunt puse în practică este o societate echitabilă, iar o astfel de societate aspiră la înfăptuirea democrației sociale.
Manual de Democrație Socială, Cäcilie Schildberg şi alţii
3. De ce ideea europeană a fost întotdeauna atât de importantă pentru democrația socială?
Democrația apelează la valorile de bază ale democrației sociale (libertatea, justiția și solidaritatea) și realizarea lor în convențiile ONU cu privire la drepturile fundamentale.
Cu toate acestea, ea se axează, de asemenea, pe tradițiile democrației sociale ale internaționalismului și solidarității internaționale. Doar astfel pot fi realizate cerințele de implementare a valorilor de bază și drepturilor fundamentale – dacă țările cooperează dincolo de frontiere.
Manual de Democrație Socială, Cäcilie Schildberg şi alţii
4. Care structuri pot apăra în societate drepturile fundamentale și valorile de bază?
Pentru a putea realiza drepturile fundamentale și valorile de bază, este nevoie, în ultimă instanță, de acțiuni sociale și de stat. Anvergura lor la nivel național a scăzut ca rezultat al noilor condiții-cadru care reies din globalizare. Pe de altă parte, acesta este în fond motivul de ce o Europă integrată a fost și rămâne un proiect important pentru democrația socială.
Manual de Democrație Socială, Cäcilie Schildberg şi alţii
5. Care este funcția primordială a statului, din perspectiva drepturilor fundamentale și valorilor de bază?
Statului îi revine aici o funcție primordială: el garantează valorile și drepturile fundamentale și este legitimat democratic și are îndatorirea de a defini și asigura cadrul necesar existenței celorlalte două sfere. Această funcție legitimatoare și ordonatoare nu înseamnă însă că statul însuși e obligat să-și îndeplinească singur toate îndatoririle. Statul le poate delega societății civile și pieței, trasând totodată și regulile necesare și formele de organizare.
Manual de Democrație Socială, Cäcilie Schildberg şi alţii
6. Cum este definită ˝Libertatea˝ din perspectiva democrației sociale?
https://library.fes.de/pdf-files/bueros/bukarest/12415.pdf
Libertatea înseamnă mai întâi de toate să trăiești o viață autodeterminată. O persoană liberă nu trebuie să se teamă de un amestec arbitrar din partea statului sau a societății.
În același timp, libertatea înseamnă a fi liber de dependențele degradante, dorință și frică, astfel însemnând, de asemenea, să ai oportunitatea de a-ți dezvolta personalitatea. Poți obține libertate autentică doar atunci când există condiții economice și sociale pentru a exercita libertatea.
Și democrația socială luptă pentru libertate. Toți trebuie să fie liberi în măsură egală și să poată folosi oportunitățile lor pentru libertate. Limitele libertății individuale mai reies și din următorul fapt: când libertatea unui individ influențează libertatea altui individ, ea trebuie să fie constrânsă.
Astfel, într-o societate democratică este nevoie de o înțelegere dinamică a libertății: cât de departe merge libertatea individului; nu este ușor de a determina în ce moment libertatea unui individ afectează libertatea altuia și când trebuie ea să fie protejată. Aceasta este sarcina negocierii democratice.
Manual de Democrație Socială, Cäcilie Schildberg şi alţii
7. Pe ce se bazează ˝Egalitatea/Echitatea˝ din perspectiva democrației sociale?
https://library.fes.de/pdf-files/bueros/bukarest/12415.pdf
Justiția nu poate fi niciodată definită în termeni absoluți, dar întotdeauna descrie un raport cu privire la distribuția bunurilor tangibile și intangibile, precum și a oportunităților. Toate persoanele se nasc libere și egale în drepturi. Prima măsură a distribuirii bunurilor este principiul egalității. Distribuirea inegală trebuie să fie justificată, de exemplu, în baza diferitelor drepturi sau a diferitelor necesități3.
Justiția este bazată pe demnitatea egală a tuturor persoanelor și cheamă nu doar la egalitate în fața legii, ci și la oportunități egale cu privire la participare și securitatea socială, indiferent de starea familială, originile sociale, bogăție sau gender.
Manual de Democrație Socială, Cäcilie Schildberg şi alţii
8. La ce se referă ˝Solidaritatea˝ din perspectiva democrației sociale?
https://library.fes.de/pdf-files/bueros/bukarest/12415.pdf
Solidaritatea este dorința oamenilor de a lua apărarea și a întinde o mână de ajutor semenilor săi. Astfel, există sentimentul unei legături mutuale și responsabilități. Social-democratul Jihannes Rau a descris solidaritatea ca fiind cimentul care ține societatea împreună. Istoria mișcării muncitorești arată că coeziunea solidară a unui grup care luptă pentru libertate și justiție poate crea o forță capabilă să schimbe societatea. Solidaritatea nu poate fi decretată de către stat, însă pot fi create spații sociale în care oamenii să acționeze în baza solidarității.
Democrația socială a accentuat întotdeauna că în înțelegerea sa solidaritatea nu se oprește la frontierele naționale. Dimpotrivă, despre solidaritatea internațională se poate găsi practic în toate documentele programatice elaborate de către social-democrați. În mod special, în context internațional, când statele și actorii multilaterali au dificultăți în a realiza lucrurile, solidaritatea poate fi acel motor care să ofere în cadrul cooperării internaționale, instituții care să asigure valorile de bază și drepturile fundamentale pentru toți.
Manual de Democrație Socială, Cäcilie Schildberg şi alţii
9. Care sunt funcțiunile valorilor de bază pentru acțiunea politică?
În acțiunea politică, valorile de bază au funcție duală: (1) Pe de o parte, ele pot oferi valori de referință pentru dorințele politice ale unui individ sau ale unei mișcări politice sau sociale; (2) Pe de altă parte, ele pot oferi valori de referință în evaluarea realității sociale.
Manual de Democrație Socială, Cäcilie Schildberg şi alţii
Ce este dialogul intercultural?
Dialogul intercultural este, în primul rând, mijlocul cel mai important prin care cetățenii își pot exprima punctele de vedere în fața altor cetățeni cu afilieri culturale diferite. În al doilea rând, este mijlocul prin care factorii de decizie pot înțelege punctele de vedere ale tuturor cetățenilor, luând în considerare diversele afilieri culturale pe care aceștia și le atribuie. Dialogul intercultural este astfel hotărâtor în societățile diverse din punct de vedere cultural pentru ca toți cetățenii să poată participa în egală măsură la dezbaterile publice și la luarea deciziilor. Democrația și dialogul intercultural sunt complementare în societățile diverse din punct de vedere cultural.
Manual de Democrație Socială, Friedrich-Ebert-Stiftung (2015)
2. Din punct de vedere democratic, pe ce se bazează dialogul intercultural?
Dialogul intercultural presupune respectul față de demnitatea, egalitatea și drepturile omului, cu privire la alți oameni.
3. Care sunt beneficiile pe care le produce dialogul intercultural?
Dialogul intercultural încurajează implicarea constructivă atunci când sunt percepute diviziuni culturale, reduce intoleranța, prejudecățile și clișeele, crește coeziunea societăților democratice și contribuie la gestionarea conflictelor.
Manual de Democrație Socială, Friedrich-Ebert-Stiftung (2015)
4. Când devine dificil dialogul intercultural?
Dialogul intercultural poate fi un proces dificil. Este în special cazul atunci când participanții se percep reciproc ca reprezentanți ai unor culturi între care există o relație de adversitate (de exemplu, ca urmare a unui conflict armat trecut sau prezent) sau când un cetățean crede că grupul său cultural a suferit foarte mult (de exemplu, prin discriminare clară, exploatare materială sau genocid) din cauza celuilalt grup căruia îi aparține, în percepția sa, interlocutorul.
Manual de Democrație Socială, Friedrich-Ebert-Stiftung (2015)
5. Pe ce se bazează valorizarea diversității culturale?
Valorizarea diversității culturale se bazează pe convingerea generală că alte afilieri culturale, variabilitatea și diversitatea culturală și pluralismul perspectivelor, punctelor de vedere și practicilor ar trebui să fie privite pozitiv, apreciate și prețuite.
Manual de Democrație Socială, Friedrich-Ebert-Stiftung (2015)
6. Care sunt competențele de care are nevoie un activist care valorizează interculturalitatea, în contextul valorilor democratice?
Care sunt drepturile fundamentale ale omului?
2. Drepturile fundamentale ale omului sunt aplicabile doar adulților?
3. Care sunt drepturile copilului? Dar ale adolescenților?
4. Ce tipuri de discriminare cunoașteți?
5. Cu ce tipuri de discriminare se confruntă oamenii în comunitatea voastră?
6. Cum poți proteja drepturile omului în comunitatea ta?
7. Care sunt valorile legate de drepturile omului?
8. Menționează câteva personalități feminine și masculine care au apărat de-a lungul istoriei drepturile omului.
9. Care dintre drepturile fundamentale ale omului sunt mai importante?
10. Care sunt drepturile pe care le au adulții și care lipsesc copiilor/adolescenților?
11. Pot părinții să fie pedepsiți dacă dau o palmă sau își înjură copilul?
12. Pot părinții să interzică copilului lor să iasă din casă și/sau să îi impună să vină acasă la o anumită oră?
13. Pot părinții să îi interzică copilului lor să aibă anumiți prieteni?
14. Au dreptul părinții să citească mesajele sms sau whatsapp ale copilului lor?
15. Au dreptul părinții să îi interzică copilului lor să călătorească singur/ă?
16. Copilul poate să meargă la medic sau să se opereze fără acordul părinților săi?
17. Dacă fata rămâne însărcinată, părinții ei au dreptul să o împiedice să nască sau să o oblige să avorteze?
18. Au dreptul părinții copilului să îl/o împiedice să utilizeze mijloace contraceptive?
19. Au dreptul părinții copilului să îl/o împiedice să fumeze, să bea, să se tatueze, să consume droguri?
20. Au părinții dreptul să aleagă la ce școală, liceu sau profil să meargă copilul lor?
21. Au dreptul părinții să îi interzică copilului lor să meargă la școală?
22. Părinții au dreptul să aleagă religia copilului lor?
23. Pot părinții să îi interzică copilului lor să fie homosexual/lesbiană/bisexual(ă)/gender-neutru/neutră?
24. Dacă rămâne însărcinată, părinții fetei au dreptul să o oblige să abandoneze școala?
25. Părinții au voie să își forțeze copilul să meargă cu ei în vacanță?
26. Care sunt instituțiile care protejează drepturile copilului în România?
27. Care sunt ONG-urile care apără drepturile copilului?
28. Care sunt drepturile copilului, conform Convenției Națiunilor Unite?
29. Care sunt valorile esențiale promovate de UE?
Valorile esențiale sunt respectarea demnității umane, libertatea, democrația, egalitatea, statul de drept și respectarea drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor care aparțin minorităților.
https://www.europarl.europa.eu/about-parliament/ro/democracy-and-human-rights/fundamental-rights-in-the-eu
30. Care sunt drepturile cetățenilor europeni, aplicabile inclusiv tuturor celor care trăiesc în UE?
Drepturile individuale ale cetățenilor și cetățenia europeană sunt consacrate în Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, în Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE) și la articolul 9 din Tratatul privind Uniunea Europeană (TUE). Aceste drepturi sunt un factor esențial în procesul de formare a identității europene. Un stat membru poate fi sancționat dacă încalcă grav valorile de bază ale Uniunii.
Da circula și de a-și stabili liber reședința pe teritoriul UE.
De a nu fi discriminați din cauza naționalității lor.
De a vota și de a candidala alegerile municipale și la alegerile pentru Parlamentul European, indiferent unde locuiesc pe teritoriul UE.
De a fi asistați de ambasada sau consulatul unei alte țări din UE atunci când se află într-o țară din afara UE, iar statul lor de apartenență nu are ambasadă sau consulat în teritoriul respectiv. În aceste cazuri, consulatul sau ambasada în cauză trebuie să-i trateze pe toți cetățenii UE exact ca și cum ar fi propriii cetățeni.
De a adresa petiții Parlamentului European, dacă aceste se referă la probleme care îi afectează direct și care se încadrează în domeniile de activitate ale Uniunii.
De a solicita Ombudsmanului European să investigheze cazurile de administrare defectuoasă în activitatea instituțiilor, organismelor, oficiilor sau agențiilor.
De a înainta Comisiei Europene o propunere de act legislativ.
31. Cum sunt definite drepturile și libertățile fundamentale ale omului, în context european?
Drepturile omului sunt universale, inalienabile și indivizibile și se aplică tuturor fără deosebire.
Drepturile omului asigură un set minim de mijloace de protecție care sunt esențiale pentru ca ființele umane să ducă o viață demnă.
Drepturile omului asigură o bază esențială pentru libertate, egalitate, dreptate și pace în lume.
Toți oamenii au în comun aceeași umanitate și au aceeași demnitate, indiferent de afilierile lor culturale specifice, de statut, capacități sau circumstanțe.
Drepturile omului trebuie să fie promovate, respectate și protejate.
Libertățile fundamentale trebuie să fie întotdeauna apărate, cu excepția cazului în care împiedică sau încalcă drepturile altor persoane.