Învățarea experiențială se bazează pe experiența individului, dar totodată, este o învățare de grup.
Învățarea experiențială include 4 perspective ciclice: experiența concretă, observarea și reflecția cu privire la experiență, formarea conceptelor abstracte și a generalizărilor ca urmare a experienței trăite și a observațiilor pe marginea acesteia, și elaborarea ipotezelor și experimentarea privind implicațiile conceptelor abstracte în situații noi. Verificarea ipotezelor în situații reale conduce la noi experiențe iar ciclul reîncepe.
Acest tip de învățare plasează participantul în centrul abordării educaționale, iar scopul este acela de a dezvolta competențe și abilități prin experimentare practică.
Învățarea experiențială, considerată un demers complex de problematizare a experienței primare și propusă ca o alternativă la învățarea tradițională, este o viziune destul de recentă, avându-i drept precursori pe J.Dewey, K. Lewin, C. Rogers și D. Kolb.
Debriefing-ul este o tehnică folosită în educație pentru a încheia un proces de învățare. Folosim această metodă pentru a lăsa în urmă trecutul și ne concentra pe ceea ce urmează să facem în viitor. Această renunțare presupune că închidem bucle din trecut, care includ situații, oameni, obiceiuri vechi, șabloane mentale cu care am operat, comportamente sau scenarii. Cu această practică ne propunem să limităm rezistența la schimbare și să stimulăm asimilarea unor noi ritualuri care la un moment dat vor putea să devină „a doua natură”.
Scopul procesului de debriefing este de a deveni mai autonomi în învățare, mai auto-organizați, pentru a funcționa rațional, spontan și asumat, în relație cu propria persoană dar și cu ceilalți. Altfel spus, această tehnică ne ajută să ne pregătim pentru schimbare și să fim mai deschiși la a ne (re)crea viitorul așa cum ni-l dorim.
Discuții în grupul de lucru din cadrul atelierului.
Încurajați participanții să-și împărtășească gândurile, sentimentele și exeperiențele avute pe parcursul atelierului/exerciților.
2. Împărtășirea în plen a modului în care a funcționat învățarea pentru toți participanții.
Confruntarea propriei experiențe cu cea a altora poate facilita conștientizarea problemelor personale, explorarea propriilor valori și atitudini și luarea deciziilor asumate. Abordarea pragmatică a problemelor umane oferă membrilor unui grup promisiunea dezvoltării emoționale, precum și posibilitatea de a adăuga noi sensuri vieții lor (Ionescu G., 1990). Grupul oferă o experienţă psihologică şi educativă extrem de benefică, datorită întâlnirii cu celălalt, încrederii şi deschiderii, precum şi posibilităţii de exprimare. În cadrul grupului se produce o anumită dinamică a relaţiilor interpersonale care favorizează dezvoltarea unor procese psihice de grup: universalitatea, coeziunea şi cooperarea, identificarea cu ceilalţi şi cu problemele lor, autoidentificarea, transferul de ataşament inconştient. În grup se manifestă spontaneitatea, care este influenţată de o serie de factori importanţi: reţeaua de relaţii afective în care individul este implicat încă de la începutul funcţionării grupului; sentimentul de încredere şi siguranţă.
(Marius Eremia Vlaicu-Popa, 2009)
3. Reflecția personală și aprofundarea învățării
Vizează aspectele mai profunde legate intrinsec de lecțiile personale pe care ni le luăm cu această ocazie, precum și planurile de creștere personală prefigurată a avea loc în următoarea perioadă de timp.
Vor avea de completat Matricea Web-Hess, care ajută aprofundarea învățării și proiectarea transferului la realitate.
Înainte de închiderea sesiunii, vă rugăm să solicitați participanților să ne furnizeze feedback cu privire la conținutul educațional, metodologia utilizată în livrare, organizarea a sesiunii și nu în ultimul rând, cu privire la prestația trainerilor și facilitatorilor, după caz.
Este posibil ca unele întrebări din formular să li se pară în disonanță aparentă cu subiectul atelierului. Vă rugăm să-i încurajați să răspundă cu obiectivitate și cât se poate de transparent. Urmărim dezvoltarea gândirii critice, a locus-uluide control intern și metacogniției, precum și comunicarea și colaborarea. Informațiile pe care ni le veți furniza sunt strict statistice, iar intenția noastră cu această cercetare este să devenim mai buni în ceea ce facem. De la un atelier la alta, ne străduim să îmbunătățim conținutul educațional, să ne perfecționăm metodologia de predare, și să creăm o experiență educațională cât mai relevantă, plăcută și revelatoare pentru participanții programelor noastre.
Feedback-ul vostru și al lor este important pentru noi!
Vă mulțumim pentru contribuție!